2024.04.25. - Márk

Becker Z217 - navigáció, sok extrával

Becker Z217 - navigáció, sok extrával
High-end kategóriás prémium navigáció, tehetõs (és kamionos) vásárlóknak. A Becker név igen jól hangzik a szakmában - lássuk, hogy a gyakorlatban pontosan mit tud a vállalat egyik legfrissebb, felsõkategóriás GPS készüléke.

Már magán a dobozon is jól látszik, hogy ezúttal nem egy nevenincs gyártó termékéhez van szerencsénk, és az abszolút felsõkategóriás minõség magán a készüléken is kézzel tapintható. A kijelzõ körüli szekció, illetve a hátlap puha gumírozást kapott, oldalt pedig egy fémszínû, bár szerintem mûanyag díszcsík fut körbe.
kutya cica örökbe fogadás állatvédelem szja 1%

Ez utóbbi remekül néz ki, de kár, hogy a felsõ élre is jutott belõle, így az sajnos visszatükrözõdik a szélvédõn. A Németországban tervezett és Kínában gyártott készülék összeszerelési minõsége is nagyon rendben van, az illesztések mindenhol pontosak.

Felszereltség

A két oldalsó él teljesen csupasz, a bekapcsoló gomb pedig felülre került. Ehhez képest az alsó élen igazi tumultus van, hiszen ide került a microSD slot, a miniUSB csatlakozó aljzat, a szabványos 3,5 milliméteres dugalj, illetve az on/off csúszka fõkapcsoló. A hátsó élen keresendõ az aktív tartóval kommunikáló rendszercsatlakozó, illetve a kis gumifül alá rejtett antenna csatlakozó - külsõ antennára nem nagyon van szükség, a SiRFstar III vevõ ezúttal is kiváló munkát végez. A nagyméretû hangszóró is hátul leledzik, de a hangminõségével nem vagyok maradéktalanul elégedett, mert a magas hangokból mintha egy kicsit keveset adna, ami zajos környezetben zavaró lehet. Az elõlap balalsó sarkában lévõ vörös gombot egyszer megnyomva visszaléphetünk egyet a menüben, hosszan nyomva tartva pedig rögtön a fõmenübe kerülünk.

Kijelzõ

A TFT technológiájú érintõkijelzõ 4,3 colos képátlón tárja elénk a navigáció világát, ami teljesen átlagosnak nevezhetõ - információink szerint a Becker hamarosan az 5 colos GPS-ek világába is be fog lépni. A 16 millió színárnyalatú LCD fényereje minden körülmények között elegendõnek bizonyul, de mondjuk egy fényszenzoros automatikus fényerõállítási lehetõséget azért még belenyomhattak volna a kütyübe. A leolvashatóságot egyébként nagyban segíti, hogy a szoftver alapvetõen mindent szürkében jelenít meg, ellenben a megtervezett útvonalat pirosan jelöli, így e tekintetben kellõen nagy a kontraszt. Az autós tartó minõségi darab, jól eltalált méretû, nem zörög, nem lötyög. A tartó központi egységébe csatlakoztatható a TMC-antennával egybe gyógyított szivargyújtós töltõ, illetve az opciós listán szereplõ audiókábel, mellyel a kocsi hifijére lehet kiküldeni a navis hangokat. A magas vételi ár egyébként indokolná, hogy az említett audiokábel és a hiányzó hálózati töltõ is az alapfelszereltség része legyen.

Szoftver

Az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen szoftver futkározik a kicsikén? A tesztkészüléken egy egész pontosan 8.5.3.129065-ös verziójú Nav N Go szoftver teljesít szolgálatot. Erre rá lehetne vágni, hogy egy normál iGO primo, a helyzet azonban ennél egy kicsit bonyolultabb. A Beckeren futó alkalmazás és az iGO primo nem teljesen ugyanaz, de az alaptechnológia megegyezik. Vannak eltérések például funkciók szintjén is, a Becker egy olyan testreszabott megoldás, ami nem csak a felhasználói felület terén különbözik. A minimalista designnal megáldott UI egyébként könnyen áttekinthetõ, és a korábbi iGO termékeket használók számára, ha nem is lesz teljesen ismerõs, azért nem ró komolyabb feladatokat az agysejtekre. Szuper megoldás, hogy a beállítások menüben a leggyakrabban használt négy menüpontot ki lehet helyezni baloldalra, így azok bármikor könnyen és gyorsan elérhetõk.

Menü

A fõmenü hat méretes ikonból áll, melyek közé, ha van, akkor középre becsúszik az éppen aktuális célpont neve. A legnagyobb méretû virtuális gomb értelemszerûen az "Úticél kiválasztása": erre nyomva rögtön felbukkan a görgethetõ elõzmény lista, az otthoni cím és persze az egzakt címmegadási opció. Tervezhetünk cím bepötyögésével, POI kiválasztásával, vagy éppen koordináta bepötyögésével is. A virtuális billentyûzet egyébként ABCD kiosztású, és egzotikusabb karakterek megjelenítésére is rávehetõ. Négyféle tervezési mód (gazdaságos, gyors, rövid, jól követhetõ) áll rendelkezésre, melyeket négyféle színkód alkalmazásával akár egyszerre is fel tud vésni a térképre a szoftver. Az úgynevezett idõfigyelõ útvonaltervezés statisztikai adatokra másfelé tervezi meg ugyanazt az útvonalat hétfõ reggel, mint mondjuk vasárnap délután.

Kezelhetõség

Háromféle képernyõ konfiguráció közül lehet választani. Az elsõ esetében a térkép uralja a kijelzõ nagy részét, a másodikban már 1/3-2/3 a nyilak és a térkép aránya, a harmadik már térkép nélkül, kizárólag egyéb adatokkal segít a navigálásban - szabad a választás! Van itt minden, ami fontos: automatikus nagyítás, domborzat, 3D épületek, sávinformáció, útjelzõ táblák és még úgynevezett "junction view" is, mely teljesen reális képet biztosít például egy autópályás lehajtóról. Ha az adott térkép tartalmazza, akkor a tempólimiteken kívül olyan figyelmeztetõ jelzések is megjelennek a kijelzõn, mint például a veszélyes kanyar, vagy a komoly emelkedõ. A grafikus megjelenítés gyors, köszönhetõen az 533 MHz-es processzornak, a rendszer csak néha lassul be, elsõsorban a menüben. Két magyar hang van, Andrea 1.1 és Moha bá 2.1 - TTS (Text To Speech) magyarul még mindig nincs, de már javában készül.

Kamion

A Becker Traffic Assist Z217 egyik legfontosabb szolgáltatása a truck, vagyis teherautós/kamionos navigáció. A sofõr a megszokott autós, gyalogos és biciklis lehetõség mellett ezúttal akár teherautót is választhat, és akár több truck profilt is eltárolhat. Ezekben a profilokban mindent maximálisan személyre lehet szabni: meg lehet adni többek közt a jármû és a pótkocsi méret- és tömegadatait, illetve a rakomány jellegét is (veszélyes, robbanékony stb.). Nagy kár, hogy Magyarországon egyelõre nem él ez a funkció, vagyis jelenleg csak egyes nyugat-európai országokban lehet kihasználni a truck szolgáltatásokat. Ígéret azonban van arra, hogy az év második felétõl kezdve már hazánkban is fel fog éledni a feature.

Térképek

A full Európa ezúttal 41 ország térképét jelenti, még pedig egytõl egyig a Navteq tálalásában. Nem is lenne ezzel baj, ha csak a kontinens nyugati részén használnánk a készüléket, itthon azonban igenis érzõdik annak a hátránya, hogy nem a TopMap-féle remek, pontos és friss térképadatok lapulnak a 4 GB kapacitású belsõ memóriában. Alaphelyzetben egy 2009.11.04-i keltezésû magyar térkép volt a masinán, amit a 45 napos, friss térkép garancia keretein belül gyorsan be is frissítettem, mondjuk egy nem túl friss, 2009.12.22-i kiadásra. A további frissítések már pénzbe kerülnek, és a Becker Content Manager 2 szoftverrel gyûjthetõk be.

Extrák

Furcsa, mindenesetre tény, hogy a navigátor alaphelyzetben nem használható zene- és videólejátszóként, illetve képnézegetõként, ugyanis ezek a funkciók csak az elsõ Content Manager-es frissítést követõen bukkannak fel a menüben. Ezzel szemben már az elsõ pillanattól kezdve rendelkezésre áll a Bluetooth-os autós kihangosító, mely gyorsan magába szippantja a párosított telefon névjegyzékét, illetve SMS-eit. Említést érdemel továbbá az Outlookos szinkronizálási lehetõség: a készülékre maximum 2000 kontaktunk adatait lehet rámásolni.