Egy észt fiatal 9 millió forintnyi adósságot halmozott fel, és a családja csak az otthonuk eladásával tudta rendezni a tartozást. A Baltikumban több országban gondot okoz, hogy sms-ben lehet kölcsönt igényelni.
Észtországban nemzeti probléma az sms-kölcsön, ugyanakkor a hitelpiacon ez a legjövedelmezõbb üzlet, írja egy mobiltechnológiai hírportál. Egyes vélemények szerint a fiatal észteknek nincs sok érzékük az üzlethez, mert ha lenne, akkor körülbelül 1000 százalékos éves kamattal nem vennének fel hitelt.
Alig két év alatt egymilliárd észt koronás üzlet lett az sms-kölcsön, és a piacvezetõ SMS Lean nevû cég 20 százalékos éves növekedéssel számolt 2008 elején. A fogyasztóvédelmi hatóságok azonban aggódnak a gyorsan felvehetõ hitel miatt, mert az ügyfelek tíz százalékának komoly gondja van a kölcsön visszafizetésével. Egy észt tartozásbehajtó vállalat szerint a bajban lévõ hitelezõk átlagosan 20-25 ezer észt koronával tartoznak.
A sms-ben hitelezõk több északi országban megjelentek, Finnországban például 2008 elsõ negyedévében 270 000 ember vett fel kölcsönt a mobiljával, és az év második negyedévében már több mint 15 ezer felszólítást kellett kiküldeni a tartozások miatt. Svédországban 2006 eleje óta lehet sms-ben felvenni kölcsönt, és tavaly több tízezer adóstól kellett behajtani a tartozását.
A cikk a hirdetés után folytatódik h i r d e t é s
Egy családnak már az otthonát veszélyeztette az sms-kölcsön, mert a 28 éves a szerencsejáték-függõ gyermekük 9 millió forintnak megfelelõ hitelt vett fel, és azt nem tudta visszafizetni. Mindegyik országban jellemzõ, hogy az adósok legnagyobb része 25 évnél fiatalabb. Sok hitelezõ egy teljes évre számolva 800-1000 százalékos kamattal számol, és emiatt a figyelmetlen fiatalok könnyen adósságspirálba kerülnek.
Az sms-kölcsön gyors és egyszerû. Az ügyfélnek csak egy üzentet kell elküldenie a személyes azonosító kódjával és a bankszámlaszámával, és ha nincs az adósok feketelistáján, a két összeget 15 perc alatt átutalják neki. A kölcsönt egy hónapon belül vissza kell visszafizetni, ami gyakran nem jön össze, és az ügyfelek újabb hitellel rendezik a számlájukat.