2024.04.26. - Ervin

Hatósági szigorítás a fogadott emelt díjas SMS-eknél

Az elmúlt években igen népszerû mobiltelefonos szolgáltatássá, egyben több milliárd forintos üzletté vált a csengõhangok, játékok, videoklipek, hírek, szöveges tartalmak fogadott emelt díjas SMS-sel való megvásárlása.
kutya cica örökbe fogadás állatvédelem szja 1%

A fogadott emelt díjas SMS-ekre az erre szakosodott tartalomszolgáltatóknál lehet elõfizetni, azonban a szolgáltatás igénybevételének feltételei sok esetben nem tisztázottak. A felhasználók sokszor nincsenek, nem lehetnek, lehettek tisztában azzal, hogy egy megrendeléssel folyamatos szolgáltatásra, akár heti több SMS-re fizetnek elõ, és ez akár hetente több ezer forintba is kerülhet. A mobilhasználat biztonságának növelése érdekében a Nemzeti Hírközlési Hatóság megszigorította a fogadott emelt díjas SMS-ek küldésének rendjét, a hírközlési fogyasztói jogok képviselõje (HFJK) pedig csatlakozva a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesület (MMTE) kezdeményezéséhez, részt vesz a www.MobilozzOkosan.hu weboldal létrehozásában.

Az elmúlt idõszakban az NHH a számos beérkezett panasz alapján mindhárom mobilszolgáltatónál vizsgálta a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásról szóló tájékoztatást, az általános szerzõdési feltételek (ÁSZF) vonatkozó szakaszait és az ellenõrzés nyomán mindhárom szolgáltatót arra kötelezte, változtasson gyakorlatán.

A hatóság a fogyasztók biztonsága érdekében elõírta, hogy alapbeállításként az kerüljön rögzítésre az elõfizetésekben, hogy ilyen típusú szolgáltatás automatikusan nem vehetõ igénybe. Elõírta továbbá, hogy a harmadik félnél (tartalomszolgáltató) megrendelt fogadott emelt díjas SMS-t a mobilszolgáltató csak abban az esetben továbbíthatja, ha a felhasználó a saját mobilszolgáltatójánál elõzetesen egyértelmûen jelezte és engedélyezte, hogy ilyen típusú szolgáltatásokat igénybe akar venni.

Az NHH várakozásai szerint a lépés nagymértékben javítja majd a jogbiztonságot, és csökkenti a fogyasztók kiszolgáltatottságát, ha mindhárom mobilszolgáltató esetében jogerõssé válik a határozat és bevezetésre kerül a korlátozás. A három szolgáltató esetében különbözõ idõben zárultak le az eljárások. A szolgáltatónál történõ elõzetes regisztráció jelenleg még csak a T-Mobile-nál kerülhetett bevezetésre, ugyanis a másik két mobiltársaság bírósághoz fordult a hatóság döntése ellen. Kereseteik elbírálása még folyamatban van, de az NHH várakozása szerint a közeljövõben náluk is bevezetésre kerülhet a hatóság által elvárt gyakorlat.

A hírközlési fogyasztói jogok képviselõje, és az MMTE által létrehozott, valamint a mobilszolgáltatók által támogatott, a tudatos mobiltelefon-használat érdekében létrehozott www.MobilozzOkosan.hu internetes oldal az üzemeltetõk szándékai szerint a fogyasztókat a mobiltelefónia szinte minden területérõl tájékoztatni fogja, elsõ lépésben többek között az emelt díjas szolgáltatásokról nyújt átfogó ismereteket. Az oldal folyamatosan bõvülõ adatbázisa alapján könnyen meg lehet találni az emelt díjas számokhoz tartozó szolgáltatói ügyfélszolgálatok elérhetõségét és az adott számhoz tartozó díjszabást is, mely hozzájárul az emelt díjas szolgáltatásokat igénybe vevõ felhasználók tájékozottságának növeléséhez.